maandag 15 juli 2013

Machinequilten FMQ 5: Hulpmiddelen met alternatieven

Als je een paar uur per week quilt uit de vrije hand of als je af en toe een quilt doorquilt, dan heb je behalve goed garen en een meandervoetje geen andere hulpmiddelen nodig om mooi te quilten uit de vrije hand.  Na  ruim een half jaar quilten heb ik wel een paar wensen, maar dat zijn luxe wensen, ik heb het niet nodig om te quilten.
We gaan over uiterlijk een half jaar verhuizen en dan wil ik het quilten wat meer comfortabel maken. Voor mij betekend dat een wandbord voor het opbergen van garen en een grote quilttafel, een quilttafel groter dan de tafel die bij mijn husqvarna wordt verkocht.
Omdat ik met mijn machine geen problemen heb met de spanning en het boven- en ondergaren nooit hapert, heb ik geen hulpmiddelen als silliconenschijfjes, silliconendruppels voor het garen e.d. nodig.

1. Een quilttafel
Quilttafels die bij machines horen zijn niet groot en relatief duur  terwijl voor weinig geld en moeite er een alternatief is, waarbij je de grootte en vorm van de tafel aanpast aan de ruimte en mogelijkheden van je eigen naaikamer.

Miniatuur
Een vriendin van mij heeft net als bij deze filmpjes wordt voorgedaan, zelf met mes en schaar een quilttafel op maat gemaakt uit isolatieplaten en dik plastic dat je per meter koopt.      Film 1    Film 2

Het voordeel van deze quilttafel is, dat ze het plastic over het blad van de machine kan doen, zonder dat het verschuift. Ze heeft een gat uitgesneden om de naald. Het plastic laat een guilt goed glijden. Als ze grote quilts quilt, gebruikt ze wat silliconenspray.

Een quilttafel staat bovenaan mijn lijstje zodra ik grotere quilts ga maken en verhuisd ben. 
2. Guilthandschoenen


Ik vind het vervelend om handschoenen te gebruiken en die steeds uit te moeten doen als er iets met de draad is. Maar als je erg droge en gladde handen hebt, kan het een uitkomst zijn. Zoek thuis een paar handschoenen die lekker zitten en maakt er met wat puf verf quilthandschoenen van.
Een andere reden waarom ik geen handschoenen gebruik, is omdat ik vaak mijn handen niet plat op de quilt leg, maar de quilt met een hand vastgrijp. Ik kan zo precieser de quilt sturen onder de naald.

3. Wax
Een potje hairwax of styling kost een paar euro en je hoeft maar een klein beetje in je handen te wrijven om uren stroeve handen te houden. Ik vind het prettiger als handschoenen.


4. Glijmat 
Een glijmat is erg duur. Een teflon bakplaat is geen alternatief omdat deze door het gladde oppervlak niet goed aan tafel bevestigd kan worden en dus steeds wegglijdt. Af en toe wat teflon spray op een al dan niet zelf gemaakte quilttafel, maakt het oppervlak net zo glad. Alleen het gebied om de naald ter grootte van een glijmat hoeft ingespoten te worden.



Een bakmat is alleen een alternatief als je de mat kan bevestigen, zodat de mat niet verschuift. Plakband hecht slecht aan de bakmat.

5. Bobbin washers
Bobbib washers zijn kleine schijfjes teflon voor onder het spoeltje. Zo glijdt het spoeltje beter en wikkelt de draad regelmatiger af. Een bobbin washer is alleen nodig als je merkt dat spoeltjes niet regelmatig draaien. Dat merk je doordat de spanning niet constant is en steken onregelmatig worden.
Een alternatief is silliconenspray in het spoelhuis.

 
6. Garen opbergen
Mijn garen ligt altijd rommelig op tafel met lange draden. Ik moet steeds zoeken naaar de goede kleur en heb ruzie met de steeds langere losse draden. Dit eenvoudig te maken bord wordt voor mij de oplossing. Hier vindt u de tutorial die ik ga gebruiken.



Fijn dat je langskwam op mijn blog. Heb je een vraag reageer dan via mijn email of plaats een opmerking of een tip om het quilter makkelijker te maken onder dit bericht. Zorg er dan wel voor dat je blogger profiel gelinkt is aan je email, want anders kan ik je niet terugmailen.

Als je me wil bereiken, mail me gerust naar: maartjequilt@gmail.com

Bedankt voor het lezen

Keep quilting!

Maartje Quilt
Amsterdam

1 opmerking:

  1. Dankjewel voor de geweldige tips. Zeker dat insmeren van de handen ga ik uitproberen want ik zag al erg tegen het gebruik van handschoenen op.
    Groetjes, Lieneke

    BeantwoordenVerwijderen